Projekty realizowane aktualnie
Projekty archiwalne
Cafe Racers:
|
|
Technoracer (2006)
PaweĹ Kotlarski, znany w Ĺrodowisku pod ksywkÄ
Doktor Kotlet, nadaĹ swej maszynie równieĹź imiÄ „Ojciec”. WedĹug zaĹoĹźeĹ sportowy motocykl ma przy uĹźyciu nowoczesnej techniki nawiÄ
zywaÄ do stylu klasycznych angielskich wyĹcigówek. Mnie sylwetka Technoracera, bardziej niĹź z klimatem lat 60 kojarzy siÄ z myĹliwcem stealth.
Tunigowanie motocykli to dĹugoletnia pasja Kotleta, a Techoracer jest ukoronowaniem jego dokonaĹ w tym zakresie. Trzeba przyznaÄ, Ĺźe PaweĹ ma gĹowÄ peĹnÄ
nieszablonowych wizji i szczÄĹliwÄ
rÄkÄ do realizacji pomysĹów. Z warsztatu PJP, który prowadzi wyjechaĹo juĹź sporo zadziornych streetfighterów. CechÄ
szczególnÄ
maszyn projektowanych przez Kotleta jest to, Ĺźe sÄ
szybkie, nawet kiedy stojÄ
.
Technoracer zostaĹ zbudowany specjalnie na wystawÄ MOTOCYKLEXPO 2006, a na jego ostateczny ksztaĹt miaĹa wpĹyw wspóĹpraca z niemieckÄ
firmÄ
TRW Lucas, produkujÄ
cÄ
miÄdzy innymi ukĹady hamulcowe, oraz firmÄ
Heidemann Jako zagorzaĹy zwolennik streetfigterowych klimatów PaweĹ szczególnie upodobaĹ sobie przerabianie modeli z serii Suzuki GSX-R. W tym konkretnym przypadku za bazÄ posĹuĹźyĹ model z 91. roku napÄdzany legendarnym juĹź „olejakiem” o pojemnoĹci 1100 ccm.- ojciec GSXrów – stÄ
d nazwa motocykla. ChĹodzone olejem czterocylindrówki Suzuki sÄ
szczególnie cenione przez znawców tematu ze wzglÄdu na duĹźÄ
moc, wytrzymaĹoĹÄ jednostki napÄdowej i jej wyjÄ
tkowÄ
mechanicznÄ
urodÄ. Maszyny tego typu sÄ
chÄtnie wykorzystywane przez entuzjastów jazdy freestylowej, a takĹźe jeĹşdĹşców specjalizujÄ
cych siÄ w dragracingu. Ta popularnoĹÄ ekstremalnych zastosowaĹ doprowadziĹa do rozwoju rynku tuningowych czÄĹci umoĹźliwiajÄ
cych wyciĹniÄcie ze starych, jak by nie byĹo, silników wĹaĹciwie dowolnej mocy.
ProjektujÄ
c Technoracera PaweĹ nie myĹlaĹ o tuningowaniu silnika, gdyĹź jego wĹciekĹa charakterystyka i fabryczne stado ponad 150 koni aĹź nadto wystarczÄ
, by zagwarantowaÄ odpowiedni poziom adrenaliny. Bardziej chodziĹo mu o realizacjÄ designerskich wizji, a takĹźe poprawÄ dynamiki i wĹasnoĹci prowadzenia, poprzez modyfikacjÄ zawieszeĹ i redukcjÄ masy. Pierwszym etapem przebudowy GSX-R-a byĹo ogoĹocenie motocykla z wszelkich plastików. Dalszy proces preparowania bazowej maszyny przebiegaĹ wedĹug zasady: „jeĹli odkrÄcÄ jeszcze jednÄ
ĹrubkÄ i wyjmÄ jeszcze jeden element, to juĹź nie pojedzie”. Ingerencji oparĹ siÄ jedynie zbiornik paliwa, gĹówna czÄĹÄ ramy i wahacz wraz z amortyzatorem. Tylna czÄĹÄ ramy zostaĹa odciÄta i zastÄ
piona przez przykrÄcany stelaĹź wĹasnej roboty. ByĹo to konieczne ze wzglÄdu na kompleksowÄ
przebudowÄ karoserii motocykla. W projekcie „Kotleta” chodziĹo o nadanie sylwetce maszyny maksymalnej lekkoĹci. Filigranowy zadupek z wyĹcigowym siodeĹkiem zostaĹ zaprojektowany przez PawĹa i wykonany z karbonu. W jego opadajÄ
cych lekko w dóĹ liniach moĹźna dopatrzyÄ siÄ echa klasycznych angielskich wyĹcigówek. W ksztaĹt zadupka zgrabnie wkomponowano minimalistycznÄ
tylnÄ
lampÄ diodowÄ
. Kierunkowskazy zaĹ ĹypiÄ
ze szczelin przypominajÄ
cych wyloty luf dziaĹek odrzutowego myĹliwca. By nie zakĹócaÄ linii motocykla zbÄdnymi wspornikami i bĹotnikami tablica rejestracyjna zostaĹa przymocowana bezpoĹrednio do spodniej czÄĹci zadupka. Trzeba przyznaÄ, Ĺźe wyglÄ
da to niezwykle bojowo i podkreĹla bezkompromisowy, awanturniczy charakter Technoracera. ObserwujÄ
c stojÄ
cy motocykl trudno na pierwszy rzut oka dopatrzeÄ siÄ tĹumika. UkĹad wydechowy „Ojca” to prawdziwe arcydzieĹo. WyĹcigowy kolektor renomowanej wĹoskiej firmy Termignoni poĹÄ
czono z tĹumikiem JetPack zaprojektowanym specjalnie dla Technoracera i wykonanym przez zaĹogÄ PJP. Optycznie tĹumik tworzy caĹoĹÄ z dolnym spoilerem silnika. CaĹy ten element wywoĹuje jednoznacznie lotnicze skojarzenia. WystajÄ
ce na boki cztery króciutkie wyloty tĹumika jako Ĺźywo przypominajÄ
rury wydechowe myĹliwskich samolotów z II wojny Ĺwiatowej. ZresztÄ
nie tylko one. DĹşwiÄk krÄconego na wysokich obrotach czterocylindrowca przeszywa okolicÄ niczym wycie nurkujÄ
cego Stukasa. Maszyna PawĹa jest fascynujÄ
ca i groĹşna i nie zamierza tego ukrywaÄ. Walory estetyczne i akustyczne, to nie jedyne zalety takiego rozwiÄ
zania. Umieszczenie tĹumika pod silnikiem pozwoliĹo uzyskaÄ lansowany przez Erika Buella efekt centralizacji mas, co ma bardzo pozytywny wpĹyw na wĹasnoĹci prowadzenia motocykla. Nie mniej ciekawe i niecodzienne rozwiÄ
zania znajdziemy z przodu. Filigranowa i aĹźurowa miniowiewka, to równieĹź efekt niewyczerpanej kreatywnoĹci Kotleta. Do oĹwietlenia drogi sĹuĹźy zaadoptowana z samochodu lampa bixenonowa. Jej mocowanie i sterowanie wiÄ
zkÄ
ĹwiatĹa zaprojektowano i wykonano tak, Ĺźe caĹoĹÄ wyglÄ
da bardzo przejrzyĹcie i czysto. Wszelkie kable starannie ukryto, nic nie zakĹóca stylistycznej harmonii tego waĹźnego elementu. Tuningowe lusterka doskonale pasujÄ
ksztaĹtem do wzornictwa owiewki i majÄ
tÄ
praktycznÄ
zaletÄ, Ĺźe moĹźna regulowaÄ dĹugoĹÄ ich ramion. Mimo Ĺźe osĹona jest wyjÄ
tkowo nikczemnych rozmiarów dziaĹa nadspodziewanie skutecznie. PoczÄ
wszy od szybkoĹci 160 km/h pojawia siÄ taki efekt jakby ktoĹ zamknÄ
Ĺ kabinÄ w szybowcu.
PoniewaĹź PaweĹ lubi podróĹźowaÄ z szybkoĹciami, które w wiÄkszoĹci krajów uchodzÄ
za nielegalne, nie zastosowaĹ w swym motocyklu typowej dla streetfighterów wysokiej kierownicy, lecz wyĹcigowe clip-onsy z oferty Lucasa. Skoro juĹź doszliĹmy do kierownicy, to warto wspomnieÄ o przednim zawieszeniu i hamulcach. Znajdziemy tu elementy z najwyĹźszej póĹki. Przedni widelec przeszedĹ intensywny tuning. Oryginalne rury noĹne zastÄ
piono pochodzÄ
cymi z firmy Paolo Tarozzi. SÄ
one produkowane na specjalne zamówienie, a ich zĹoty kolor zdradza, Ĺźe zewnÄtrzne powierzchnie pokryto azotkiem tytanu. ZewnÄtrzne aluminiowe rury widelca zostaĹy przetoczone, odchudzone i anodowane na czarno. WewnÄ
trz pracujÄ
progresywne sprÄĹźyny od Wilbersa, z tego samego ĹşródĹa pochodzÄ
zawory przepĹywowe i elementy odpowiedzialne za regulacjÄ parametrów tĹumienia.
SzeĹciotĹoczkowe zaciski Tokico uzbrojone w ostro biorÄ
ce klocki Lucas SRQ wspóĹpracujÄ
z tuningowymi tarczami Alien Disc RAC, co w poĹÄ
czeniu z radialnÄ
pompÄ
i przewodami w stalowym oplocie czyni heble Technoracera ostrymi jak samurajski miecz. W tym miejscu naleĹźy siÄ maĹa dygresja. OtóĹź w czasie budowy „Ojca” firma TRW Lucas nie miaĹa w swej ofercie tarcz Alien Disc przeznaczonych do starego modelu GSX-R. W efekcie namowy PawĹa nie tylko tarcze takie wykonano specjalnie do jego motocykla, ale równieĹź wprowadzono je do staĹej oferty. Jak siÄ wkrótce okazaĹo, na polskim rynku tarcze Alien Disc przeznaczone do „olejowych” GSX-R-ów cieszÄ
duĹźym powodzeniem.
KoĹa Technoracera pozostaĹy oryginalne, jedynie dla poprawy wyglÄ
du ranty felg wypolerowano, a ramiona pokryto zĹotym lakierem. ZĹoty kolor znajdziemy równieĹź na bloku silnika, pokrywie rozrzÄ
du i kilku innych drobnych elementach. ZĹote akcenty doskonale komponujÄ
siÄ z czerniÄ
lakieru kryjÄ
cego elementy podwozia i karoserii, oraz fakturÄ
Karbonu. Podobnie jak w tuningowanych samochodach, na elementach karoserii znajdziemy „listÄ pĹac”, czyli loga producentów, którzy uĹźyczyli swych produktów do budowy maszyny. Trzeba bowiem wiedzieÄ, Ĺźe dziÄki kontaktom PawĹa z przedstawicielami Heidemanna, designerskie wizje Kotleta znalazĹy poklask u ludzi z TRW Lucas i obie firmy czÄĹciowo sponsorowaĹy projekty, a motocykl Kotleta jako demo bike zostaĹ wykorzystany w materiaĹach reklamowych TRW Lucas.
Tekst Lech Wangin
Dane techniczne
WĹaĹciciel: PaweĹ Kotlarski – PJP Motocykle Projekt: PaweĹ Kotlarski MontaĹź: PJP Motocykle Rok budowy: 2005/2006 Czas budowy: 6 m-cy Model bazowy: Suzuki GSX-R 1100 ‘91
Silnik: Czterocylindrowy, czterosuwowy, rzÄdowy, chĹodzony powietrzem i olejem, smarowanie z mokrÄ
miskÄ
olejowÄ
, 4 zawory na cylinder, 4 podciĹnieniowe gaĹşniki Mikuni, wielotarczowe hydraulicznie sterowane sprzÄgĹo mokre, piÄciostopniowa skrzynia biegów, napÄd tylnego koĹa ĹaĹcuchem. Ĺrednica cylindra x skok tĹoka 78 x 59 mm PojemnoĹÄ skokowa 1128 ccm StopieĹ sprÄĹźania 10:1 Moc maksymalna 150 KM przy 9 500 obr/min Wydech 4 w 1 Termignoni/PJP JetPack
Podwozie: rama aluminiowa Suzuki, przykrÄcany tylny stelaĹź PJP, dwuramienny wahacz aluminiowy z centralnym amortyzatorem, widelec upside-down Kayaba (?)/Paolo Tarocci/Wilbers
Hamulce: z przodu dwie pĹywajÄ
ce tarcze Alien Disc Lucas, zaciski szeĹciotĹoczkowe Tokico, przewody w oplocie stalowym Lucas, z tyĹu jedna tarcza Alien Disc Lucas, zacisk jednotĹoczkowy Tokico Opony Dunlop Qualifier z przodu 120/70-17, z tyĹu 190/55-17
Elementy karoseryjne i wyposaĹźenie Zbiornik paliwa: Suzuki Owiewka przednia wraz z biksenonowÄ
lampÄ
: PJP Zegary: Koso GP Spoiler pod silnikiem: PJP Zadupek z siodĹem: PJP BĹotnik przedni: Sebimoto Pokrywa sprzÄgĹa: PJP Kierownica: Lucas Pompy sprzÄgĹowa i hamulcowa: Lucas PodnóĹźki i dĹşwignie: Lucas Evolution Górna póĹka widelca: Lucas
Cena : 12500 euro
| |
|