facebook

PJP Motocykle - strona na Facebooku

Informujemy, iż ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz do celów statystycznych i analizy ruchu. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, to będą one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies.

OK
Strona główna > Projekty

Projekty


Projekty realizowane aktualnie

Projekty archiwalne

Cafe Racers:

 

Technoracer (2006)


Paweł Kotlarski, znany w środowisku pod ksywką Doktor Kotlet, nadał swej maszynie równieĹź imię „Ojciec”. Według załoĹźeń sportowy motocykl ma przy uĹźyciu nowoczesnej techniki nawiązywać do stylu klasycznych angielskich wyścigówek. Mnie sylwetka Technoracera, bardziej niĹź z klimatem lat 60 kojarzy się z myśliwcem stealth.


Tunigowanie motocykli to długoletnia pasja Kotleta, a Techoracer jest ukoronowaniem jego dokonań w tym zakresie. Trzeba przyznać, Ĺźe Paweł ma głowę pełną nieszablonowych wizji i szczęśliwą rękę do realizacji pomysłów. Z warsztatu PJP, który prowadzi wyjechało juĹź sporo zadziornych streetfighterów. Cechą szczególną maszyn projektowanych przez Kotleta jest to, Ĺźe są szybkie, nawet kiedy stoją.

Technoracer został zbudowany specjalnie na wystawę MOTOCYKLEXPO 2006, a na jego ostateczny kształt miała wpływ współpraca z niemiecką firmą TRW Lucas, produkującą między innymi układy hamulcowe, oraz firmą Heidemann Jako zagorzały zwolennik streetfigterowych klimatów Paweł szczególnie upodobał sobie przerabianie modeli z serii Suzuki GSX-R. W tym konkretnym przypadku za bazę posłuĹźył model z 91. roku napędzany legendarnym juĹź „olejakiem” o pojemności 1100 ccm.- ojciec GSXrów – stąd nazwa motocykla. Chłodzone olejem czterocylindrówki Suzuki są szczególnie cenione przez znawców tematu ze względu na dużą moc, wytrzymałość jednostki napędowej i jej wyjątkową mechaniczną urodę. Maszyny tego typu są chętnie wykorzystywane przez entuzjastów jazdy freestylowej, a takĹźe jeĹşdĹşców specjalizujących się w dragracingu. Ta popularność ekstremalnych zastosowań doprowadziła do rozwoju rynku tuningowych części umoĹźliwiających wyciśnięcie ze starych, jak by nie było, silników właściwie dowolnej mocy.

Projektując Technoracera Paweł nie myślał o tuningowaniu silnika, gdyĹź jego wściekła charakterystyka i fabryczne stado ponad 150 koni aĹź nadto wystarczą, by zagwarantować odpowiedni poziom adrenaliny. Bardziej chodziło mu o realizację designerskich wizji, a takĹźe poprawę dynamiki i własności prowadzenia, poprzez modyfikację zawieszeń i redukcję masy. Pierwszym etapem przebudowy GSX-R-a było ogołocenie motocykla z wszelkich plastików. Dalszy proces preparowania bazowej maszyny przebiegał według zasady: „jeśli odkręcę jeszcze jedną śrubkę i wyjmę jeszcze jeden element, to juĹź nie pojedzie”. Ingerencji oparł się jedynie zbiornik paliwa, główna część ramy i wahacz wraz z amortyzatorem. Tylna część ramy została odcięta i zastąpiona przez przykręcany stelaĹź własnej roboty. Było to konieczne ze względu na kompleksową przebudowę karoserii motocykla. W projekcie „Kotleta” chodziło o nadanie sylwetce maszyny maksymalnej lekkości. Filigranowy zadupek z wyścigowym siodełkiem został zaprojektowany przez Pawła i wykonany z karbonu. W jego opadających lekko w dół liniach moĹźna dopatrzyć się echa klasycznych angielskich wyścigówek. W kształt zadupka zgrabnie wkomponowano minimalistyczną tylną lampę diodową. Kierunkowskazy zaś łypią ze szczelin przypominających wyloty luf działek odrzutowego myśliwca. By nie zakłócać linii motocykla zbędnymi wspornikami i błotnikami tablica rejestracyjna została przymocowana bezpośrednio do spodniej części zadupka. Trzeba przyznać, Ĺźe wygląda to niezwykle bojowo i podkreśla bezkompromisowy, awanturniczy charakter Technoracera. Obserwując stojący motocykl trudno na pierwszy rzut oka dopatrzeć się tłumika. Układ wydechowy „Ojca” to prawdziwe arcydzieło. Wyścigowy kolektor renomowanej włoskiej firmy Termignoni połączono z tłumikiem JetPack zaprojektowanym specjalnie dla Technoracera i wykonanym przez załogę PJP. Optycznie tłumik tworzy całość z dolnym spoilerem silnika. Cały ten element wywołuje jednoznacznie lotnicze skojarzenia. Wystające na boki cztery króciutkie wyloty tłumika jako Ĺźywo przypominają rury wydechowe myśliwskich samolotów z II wojny światowej. Zresztą nie tylko one. DĹşwięk kręconego na wysokich obrotach czterocylindrowca przeszywa okolicę niczym wycie nurkującego Stukasa. Maszyna Pawła jest fascynująca i groĹşna i nie zamierza tego ukrywać. Walory estetyczne i akustyczne, to nie jedyne zalety takiego rozwiązania. Umieszczenie tłumika pod silnikiem pozwoliło uzyskać lansowany przez Erika Buella efekt centralizacji mas, co ma bardzo pozytywny wpływ na własności prowadzenia motocykla. Nie mniej ciekawe i niecodzienne rozwiązania znajdziemy z przodu. Filigranowa i aĹźurowa miniowiewka, to równieĹź efekt niewyczerpanej kreatywności Kotleta. Do oświetlenia drogi słuĹźy zaadoptowana z samochodu lampa bixenonowa. Jej mocowanie i sterowanie wiązką światła zaprojektowano i wykonano tak, Ĺźe całość wygląda bardzo przejrzyście i czysto. Wszelkie kable starannie ukryto, nic nie zakłóca stylistycznej harmonii tego waĹźnego elementu. Tuningowe lusterka doskonale pasują kształtem do wzornictwa owiewki i mają tą praktyczną zaletę, Ĺźe moĹźna regulować długość ich ramion. Mimo Ĺźe osłona jest wyjątkowo nikczemnych rozmiarów działa nadspodziewanie skutecznie. Począwszy od szybkości 160 km/h pojawia się taki efekt jakby ktoś zamknął kabinę w szybowcu.

PoniewaĹź Paweł lubi podróĹźować z szybkościami, które w większości krajów uchodzą za nielegalne, nie zastosował w swym motocyklu typowej dla streetfighterów wysokiej kierownicy, lecz wyścigowe clip-onsy z oferty Lucasa. Skoro juĹź doszliśmy do kierownicy, to warto wspomnieć o przednim zawieszeniu i hamulcach. Znajdziemy tu elementy z najwyĹźszej półki. Przedni widelec przeszedł intensywny tuning. Oryginalne rury nośne zastąpiono pochodzącymi z firmy Paolo Tarozzi. Są one produkowane na specjalne zamówienie, a ich złoty kolor zdradza, Ĺźe zewnętrzne powierzchnie pokryto azotkiem tytanu. Zewnętrzne aluminiowe rury widelca zostały przetoczone, odchudzone i anodowane na czarno. Wewnątrz pracują progresywne sprężyny od Wilbersa, z tego samego Ĺşródła pochodzą zawory przepływowe i elementy odpowiedzialne za regulację parametrów tłumienia.


Sześciotłoczkowe zaciski Tokico uzbrojone w ostro biorące klocki Lucas SRQ współpracują z tuningowymi tarczami Alien Disc RAC, co w połączeniu z radialną pompą i przewodami w stalowym oplocie czyni heble Technoracera ostrymi jak samurajski miecz. W tym miejscu naleĹźy się mała dygresja. OtóĹź w czasie budowy „Ojca” firma TRW Lucas nie miała w swej ofercie tarcz Alien Disc przeznaczonych do starego modelu GSX-R. W efekcie namowy Pawła nie tylko tarcze takie wykonano specjalnie do jego motocykla, ale równieĹź wprowadzono je do stałej oferty. Jak się wkrótce okazało, na polskim rynku tarcze Alien Disc przeznaczone do „olejowych” GSX-R-ów cieszą duĹźym powodzeniem.

Koła Technoracera pozostały oryginalne, jedynie dla poprawy wyglądu ranty felg wypolerowano, a ramiona pokryto złotym lakierem. Złoty kolor znajdziemy równieĹź na bloku silnika, pokrywie rozrządu i kilku innych drobnych elementach. Złote akcenty doskonale komponują się z czernią lakieru kryjącego elementy podwozia i karoserii, oraz fakturą Karbonu. Podobnie jak w tuningowanych samochodach, na elementach karoserii znajdziemy „listę płac”, czyli loga producentów, którzy uĹźyczyli swych produktów do budowy maszyny. Trzeba bowiem wiedzieć, Ĺźe dzięki kontaktom Pawła z przedstawicielami Heidemanna, designerskie wizje Kotleta znalazły poklask u ludzi z TRW Lucas i obie firmy częściowo sponsorowały projekty, a motocykl Kotleta jako demo bike został wykorzystany w materiałach reklamowych TRW Lucas.

Tekst Lech Wangin

Dane techniczne

Właściciel: Paweł Kotlarski – PJP Motocykle
Projekt: Paweł Kotlarski
MontaĹź: PJP Motocykle
Rok budowy: 2005/2006
Czas budowy: 6 m-cy
Model bazowy: Suzuki GSX-R 1100 ‘91

Silnik: Czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, chłodzony powietrzem i olejem, smarowanie z mokrą miską olejową, 4 zawory na cylinder, 4 podciśnieniowe gaĹşniki Mikuni, wielotarczowe hydraulicznie sterowane sprzęgło mokre, pięciostopniowa skrzynia biegów, napęd tylnego koła łańcuchem.
Średnica cylindra x skok tłoka 78 x 59 mm
Pojemność skokowa 1128 ccm
Stopień sprężania 10:1
Moc maksymalna 150 KM przy 9 500 obr/min
Wydech 4 w 1 Termignoni/PJP JetPack

Podwozie: rama aluminiowa Suzuki, przykręcany tylny stelaż PJP, dwuramienny wahacz aluminiowy z centralnym amortyzatorem, widelec upside-down Kayaba (?)/Paolo Tarocci/Wilbers

Hamulce: z przodu dwie pływające tarcze Alien Disc Lucas, zaciski sześciotłoczkowe Tokico, przewody w oplocie stalowym Lucas, z tyłu jedna tarcza Alien Disc Lucas, zacisk jednotłoczkowy Tokico
Opony Dunlop Qualifier z przodu 120/70-17, z tyłu 190/55-17

Elementy karoseryjne i wyposaĹźenie
Zbiornik paliwa: Suzuki
Owiewka przednia wraz z biksenonową lampą: PJP
Zegary: Koso GP
Spoiler pod silnikiem: PJP
Zadupek z siodłem: PJP
Błotnik przedni: Sebimoto
Pokrywa sprzęgła: PJP
Kierownica: Lucas
Pompy sprzęgłowa i hamulcowa: Lucas
PodnóĹźki i dĹşwignie: Lucas Evolution
Górna półka widelca: Lucas

Cena : 12500 euro

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


(c) 2012 Copyright by PJP MOTOCYKLE                                                                                                                                               projekt i wykonanie PROFES - Tworzenie stron internetowych